Tuesday, 29 July 2014

Dia Seadanya Bab 21 (Belum siap)

Dalam teruja SF nak terbit, tangan ni masih gatal hendak upkan 1 bab DS. Maka terima lah....

SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. MINAL AIDIL WAL FAIZIN.  Love you gals!


Bab 21


Jam lima setengah petang, tetamu-tetamu sudah beransur pulang, yang tinggal hanya saudara-mara yang membantu mengemas. Tareq mengajak Emmalyn ke bilik, mahu mandi dan menukar baju. Geng kutu rayau pun balik ke hotel kerana sebentar lagi mereka mahu bertolak pulang ke Kuala Lumpur.

Keluar dari bilik air, Emmalyn melihat Tareq sudah segak bersiap, berpakaian berjenama. Bukan kemeja T Pagoda.

“Eh, nak ke mana? Takkan nak cuci periuk pakai segak-segak begini?” cuak rasa Emmalyn.

“Abang segak ya?” Tersenyum simpul Tareq mengusik isterinya. Perasan pun ada sebab kali pertama dipuji isteri.

Tersipu-sipu penganti perempuan. Usikan suami diabaikan dek kerana malu. “Abang nak pergi mana ni?”

“Eh, pergi mana lagi? Lepas nikah, pergi bulan madulah.” Nakal sinar mata Tareq, jelas ada rahsia yang disembunyikan.

“Melin tanya betul-betul ni,” tegur Emmalyn sambil menyikat rambut. Baju sudah dipakai dalam bilik air tadi, pengantin baru segan hendak tukar baju di hadapan suami.

“Abang pun cakap yang betullah.” Sejadah dibentang, selepas berastaghfar beberapa kali, niat solat dibaca lalu khusyuk Tareq mengadap Penciptanya.

Cakap betul? Bulan madu? Hari ini juga? Ke mana? Bertubi-tubi soalan muncul di minda Emmalyn. Bab merayau ni jangan buat main dengan Emmalyn. Selagi tak tahu destinasi bulan madunya, selagi itu, Emmalyn tak senang duduk. Sudahnya dengan dia terpaksa juga duduk di birai katil, menunggu suaminya selesai solat. Usai solat, Tareq berzikir pendek dan berdoa.

Elok sahaja, doa diaminkan, sepantas kilat Emmalyn merapati suaminya, duduk di sebelah berlapikkan tumit. Sang suami pula hanya melemparkan senyuman manis, suka benar mengusik isteri.

“Aaaabaaaaaang!” geram Emmalyn.

“Ye, sayang….” lembut Tareq menjawab.

Care to explain?” urrghhh! Tak sabar nak tahu!

About?” Tareq pura-pura tidak faham.

Rasa geram Emmalyn memuncak. Ada tak kes suami mati kena cekik pada hari perkahwinan? Black Widow pun bunuh pasangannya selepas bersama.

The honeymoon?” mencerun mata Emmalyn, nak pastikan Tareq cakap betul atau hanya mengusik.

“Yup. Honeymoon… you…and me…… travel together….” sengaja ayat tak dilengkapkan, mode mengusik tak habis-habis.

Wajahnya dirapatkan ke wajah suami, “When?

Today.” Sepatah sahaja jawapannya.

Hah! Hari ini juga? Wajah dirapatkan lagi, “Where?

Giliran Tareq pula merapatkan wajahnya, hingga tinggal hanya seinci jarak di antara mereka, “Ssssss….. secret!” Chup! Sebuah ciuman hinggap ke pipi Emmalyn.

“Aaaabaaaaaaang!!” protes Emmalyn, diikuti dengan tamparan ke bahu Tareq.

“Eh…. Ganas pula dia…,” Tareq buat-buat terkejut. Sedetik kemudian, aura nakal muncul semula, “I like!”

Jenuh Emmalyn merayu Tareq untuk memberitahu destinasi bulan madu mereka. Tareq pula bersungguh-sungguh merahsiakannya. Emmalyn disuruh bersiap dan jika dia sempat bersiap dalam masa dua puluh minit, sebuah klu akan diberikan. Apa lagi minah kaki rayau tu bukan main kalut menukar baju. Berdekah-dekah Tareq ketawa, sisi Emmalyn yang ala Mr. Bean ini sungguh menghiburkan. Sebelum kahwin dulu, dia fikirkan isterinya ini cool habis. Rupanya kena usik sikit, habis bertabur cool-nya.

“Abang, dua puluh minit mana sempat nak pack my bag!” kompelin Emmalyn, tangan memasang tudung ke kepala, mata menjeling jam di dinding.

“Beg dah siap pack,” suami kaki usik memaklumkan.

Dua buah back pack besar sudah siap sedia berisi pakaian mereka berdua tersandar di belakang pintu bilik.

“Abang, siapa pack beg Melin?” hairan!

“Una dan Pet.”

“Ha?!!”

“Don’t worry. Una dan Pet kata semua baju dan barang yang Sayang selalu bawa derang dah pack-kan.”

“Yang kecil-kecil pun?” Bertuah betul budak dua orang tu!

“Puan Emmalyn, yang kecil-kecil tu awak tak perlu. Kan namanya bulan madu!”

Astagaaaaaaa!!! Meruap merah muka Emmalyn, berdesup dia lari keluar dari bilik pengantin.

Meletus tawa Tareq. Seronok sungguh mengusik isteri. Dulu sebelum kahwin, Emmalyn tu cool cat habis. Lepas kahwin, manja macam kucing Parsi. Lebar senyuman pengantin baru.

Malu juga Emmalyn dengan saudara maranya yang sibuk mengemas dan mencuci. Sedap-sedap saja dia dan Tareq pergi berbulan madu, tinggal segala pinggan mangkuk dan periuk belanga kotor.

“Alah pergi sajalah. Kami dah biasa buat kerja ni,” halau Uda Razak, “kalau kamu tak nak pergi, Melin, bior Uda aja yang pergi. Seken hanimun, kata orang.”

Bersahut-sahut tawa sanak saudara. Berselang seli dengan usik-usikan. Emmalyn sudah tidak tahan. Terkocoh-kocoh dia bersalaman dengan sanak saudaranya. Ucapan terima kasih di atas bantuan mereka melancarkan majlisnya tidak putus-putus di bibir. Kemudian terus dia masuk ke dalam perut mini van kepunyaan Zahrain Alimin yang sedia menanti.

Rupanya semua sudah diatur dengan teliti. Zahrain dan geng kutu rayau akan menghantar pengantin baru ke KLIA.

“Sempatkah, Bang? Flight kita pukul berapa? Check-in? Passport ada? Visa perlu?” bertubi-tubi soalan dari Emmalyn.

“Em!” sergah Iman Fatihah, “just sit back and enjoy!”

“Abang Tareq, Em ni control freak. Setiap kali kami pergi merayau dia yang rancang semuanya, dari tiket kapal terbang atau keretapi, booking hotel, aktiviti. Pendek kata dari A to Z. Ha! Kali ini biarlah suami awak pula yang merancang."

Mencerlun mata Emmalyn memandang Iman Fatihah. Pet si mulut tempayan ni bukan boleh diharap, nanti entah apa-apa rahsia aku yang dia buraikan.

"Yalah, Em. Sit back and relax. I am 200% confident that Abang tareq will take care of you and the travel plans," sokong Nawwal Husna.

Apa lagi makin lebarlah senyuman pengantin lelaki, kena puji dengan kawan-kawan baik di hadapan isteri.

"Abang! Tadi Abang kata kalau Melin boleh siap dalam masa 20 minit, Abang akan bagi klu.... Bang... cakaplah Bang, kita nak honeymoon ke mana ini?"

(erk...dah pl 2 pg, sambung esok arr)


23 comments:

  1. Best. Selamat hari raya kak nina. :D

    P/s: kita first time comment. Hehe.

    ReplyDelete
  2. Amboii nak g honeymoon mana tu? hehe selamat hari raya kak nina. :)

    ReplyDelete
  3. selamat berhanimun utk melin dan alpha male.....dan selamat hari raya utk puan penulis. love this. :-) <3

    ReplyDelete
  4. Erk...sedap2 baca dah abis...huhu

    ReplyDelete
  5. U r very naughty Nina ! Now i'm wondering where they r going for honeymoon...

    ReplyDelete
  6. Ni yg best ni..hanimunnnnnnn...lawak si melin ni...first time segala2nya diurus org lain ..suami awak jugak...lek arr...:-)

    ReplyDelete
  7. Terbaik nina....keep it up..

    ReplyDelete
  8. alahh smbung pulaakk... sepoill... hehe

    ReplyDelete
  9. meme terbaikkkkk......hadiah utk hari raya......mati kutu x boleh nak on9 kat kg...huhuhu...

    ReplyDelete
  10. Haha terbaikk lah tareq....habis berterabur cool si melin

    ReplyDelete
  11. Sedap2 baca.. pas tu habis..
    nak lagi...

    ReplyDelete
  12. Honeymoon! Honeymoon! Luv it.,.
    Smt raya mdm writer n to all reader here :)

    ReplyDelete
  13. ehem3....suka...suka...suprise ekk..........x sabor nieeee

    ReplyDelete
  14. Baca kat opis tak boleh nak komen...baca pun sekali lalu j...malam ni free blogwalking...haaaaaaa

    ReplyDelete
  15. Puan Nina............SF dah berada dalam pelukan............TQ3.......x sabar nak baca nie....lambat tul abis opis hour ....huhu

    ReplyDelete
  16. I know to where :)

    Dah dah. Sila tumpukan pada DS. Yah ke Yih ke sume KIV kan dulu.

    ReplyDelete
  17. I am not much into reading, but somehow I got to read lots of articles on your blog. Its amazing how interesting it is for me to visit you very often...
    retirement income planner

    ReplyDelete
  18. Tensi sungguh ni...sampai ke sudah cari kat bookstore takde lagi SF...
    Sabarrrrr

    ReplyDelete